Als een van je klanten zijn website niet meer ziet en geen mail meer kan ontvangen of versturen, dan kan dat een teken zijn dat het IP-adres van je klant in de firewall zit van de server. De aanwijzingen hiervoor zijn sterker als de klant wel andere websites kan bezoeken en als jij wel de website van de klant kunt bezoeken.
Je kunt het IP-adres van je klant uit de firewall halen via DirectAdmin.
Hiervoor heb je het IP-adres van je klant nodig. De klant kan dit bijvoorbeeld zien als deze gaat naar www.watismijnip.nl.
Gewapend met het IP-adres van je klant, log je in op je reseller account in DirectAdmin.
Op Reseller Level klik je op de button ConfigServer Security & Firewall.
Bij Search for IP kun je het IP adres invoeren om te zien of iemand inderdaad in de firewall zit. Omdat de technische output die je daaruit krijgt wat lastig te interpreteren kan zijn, kun je ook gewoon meteen het IP-adres invoeren bij Quick Unblock en daarna op de gelijknamige knop klikken.
Het resultaat dat je nu krijgt bestaat uit twee onderdelen:
- resultaten voor IP-adressen die wat langer in de firewwall vastgehouden worden (permanent blocks)
- resultaten voor IP-adressen die tijdelijk in de firewall zitten (temporary blocks)
Een IP-adres kan of tijdelijk of permanent geblokkeerd zijn. Niet beide tegelijk. Met de knop Quick Unblock haal je een gebruiker uit de firewall als diens IP-adres daarin stond.
Wat betekent de output bij Quick Unblock?
Het resultaat dat je ziet na een klik op de knop Quick Unblock kan wat technisch zijn. Daarom hieronder een uitleg van de verschillende mogelijkheden.
IP-adres permanent geblokkeerd
Komt een IP-adres voor in de permanente blokkeringslijst, dan is de output zoals onderstaand.
IP-adres tijdelijk geblokkeerd
Staat het IP-adres in de tijdelijke blokkeringslijst, dan krijg je deze output.
IP-adres niet geblokkeerd
En als het IP-adres niet is geblokkeerd, ziet het resultaat er zo uit.