Ik kan mijn website niet meer bereiken en/of niet mailen Print

  • 102

Is je website plotseling onbereikbaar of kun je niet meer mailen, dan wordt dat meestal veroorzaakt doordat je IP-adres in de blokkeringslijst staat van de firewall van de server. De server is dan dus niet down en er is geen storing bij ons.
Je website staat wel online en is te bezoeken door anderen, maar niet door jou.

 

Zo kom je op een blokkeringslijst

Onjuiste wachtwoorden
De firewall beschermt de server tegen aanvallen van bijvoorbeeld hackers. Hackers gebruiken allerlei tacktieken om in te kunnen breken op de server. Een van die tacktieken is het proberen te raden van het wachtwoord van je e-mailaccount of van je website.
Als de firewall merkt dat dit gebeurt, blokkeert deze het IP-adres van de aanvaller, zodat de aanval wordt gestopt en je e-mailaccount veilig blijft.

Als je een onjuist wachtwoord gebruikt voor e-mail of voor het inloggen op je website, en dat gebeurt te vaak achter elkaar, dan blokkeert de firewall jouw IP-adres. De firewall kan niet zien dat jij het bent en denkt dus dat jij een hacker bent.


Misbruik van je account
Bij een gehackte website, kan een hacker grote hoeveelheden mail versturen. Om veiligheidsredenen kan een account dan geblokkeerd worden, zodat de aanvaller niet door kan gaan met het versturen van mail.

 

Storing van de server
Er is een storing op de server of er zijn werkzaamheden op de server waardoor de diensten offline zijn.

 

Oplossingen

Als eerste is het goed om te kijken of er een probleem is met de server. Dit controleer je als volgt:

  1. Log in op je account op onze website.
  2. Klik op het grijze blok Diensten.
  3. Klik op de knop Beheren naast je hostingpakket.
  4. Onderaan de pagina staat informatie over je hostingpakket. Noteer de naam die staat bij Server.
  5. Klik in de blauwe menubalk op Overzicht.
  6. Klik op de knop Check op storingen in het blokje Storingen.
  7. Kijk of er een storing is vermeld voor de server die je had genoteerd bij punt 4.
  8. Als er een storing is, staat over het algemeen hier ook een melding van op onze website. Is dat niet zo, neem dan contact met ons op. Staat er geen storing vermeld, ga dan verder met de volgende punten.

Als het probleem niet veroorzaakt wordt door een storing op de server, is de kans groot dat je IP-adres wordt geblokkeerd. Dit los je zo op:

  1. Ga naar de website https://www.watzijnmijnips.nl en noteer de IP-adressen.
  2. Stuur ons een e-mail of maak een ticket aan waarin je uitlegt wat je probleem is. Vermeld de IP-adressen die je had genoteerd.
  3. Wij controleren of je IP-adres in de firewall voorkomt en verwijderen deze.
  4. Het is belangrijk dat je de oorzaak van het probleem oplost. Als het wachtwoord voor e-mail bijvoorbeeld niet juist is ingesteld in je e-mailprogramma (bijv. Outlook), dan kom je al snel opnieuw in de fireawall terecht. Soms al binnen een minuut na verwijdering.

Was dit antwoord nuttig?

« Terug