Een forwarder stuurt alle e-mail die op een bepaald e-mailadres binnenkomt door naar een ander e-mailadres. Dit andere e-mailadres kan bijvoorbeeld een e-mailaccount zijn binnen je pakket, maar kan ook ergens anders gehost zijn, zoals bijvoorbeeld een GMail of Hotmail adres. E-mail die wordt doorgestuurd behoudt de mailheaders, dus het blijft duidelijk aan welk adres de e-mail is gestuurd. Met forwarders kun je dus bijvoorbeeld sales@jedomein.nl doorsturen aan info@jedomein.nl. Op deze manier heb je maar één e-mailaccount nodig voor beide adressen en komen ze allebei in hetzelfde postvak aan.
- Log in op DirectAdmin.
- Klik onder het kopje E-mail Management op Forwarders.
- Klik op de knop Create E-Mail Forwarder.
- Vul in het volgende venster de velden in.
New Forwarder Name: het e-mailadres waarop de forwarder moet werken, bijvoorbeeld 'info'. Het apenstaartje en je domeinnaam zijn al ingevuld.
Add Destination: laat dit op E-mail staan en vul in het veld eronder het e-mailadres in waarnaar de mail gestuurd moet worden.
Je kunt ook e-mail naar meerdere adressen laten doorsturen door op Add te klikken en een nieuw doorstuuradres op te geven. - Klik op de knop Create.
N.B. Voor een forwarder is het niet nodig dat je ook een mailaccount aanmaakt in DirectAdmin. Doe je dit wel, dan komt de e-mail op twee plaatsen aan: in het e-mailaccount en op het adres waarnaar doorgestuurd wordt.
- als je alleen een forward wilt, maak dan alleen een forwarder aan en geen mailbox.
- als je alleen een mailbox wilt, maak dan alleen een mailbox aan en geen forwarder.
- als je de mail zowel in de mailbox wilt ontvangen als doorgestuurd wilt hebben naar een ander e-mailadres, maak dan zowel een mailbox als een forwarder aan.